<-وبلاگ مشاهیر ایران->
مشاهیر ایران
توضیحاتی مختصر و مفید در مورد زندگانی و آثار مشاهیر ایران در ر شته های مختلف ,, خوش آمديد,, ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع کنيد
img img img
درباره سايت
مشاهده مطالب سايت

درباره سايت

درباره ما
اين وبلاگ با تلاش بسياري تشکيل شده است.اميدوام که توانسته باشم رضايت شما را جلب کنم و بر سطح آگاهي شما از مشاهير ايران افزوده باشم. این وبلاگ با عضویت و ثبت در بارسی اسبیس توانسته فضای ابلودی رو دریافت نماید. شما نيز ميتوانيد در قسمت تماس با ما نظرات ارزشمند خود را بيان کنيد. با تشکر مدير
مدير سايت
نام
img img img
سخن روز
بزرگترين عيب براي دنيا همين بس که بي‌وفاست.
? حضرت علي عليه‌السلام
خداوندا مرا از کساني قرار دِه که دنياشان را براي دينشان ميفروشند نه دينشان را براي دنياشان.
? دکتر علي شريعتي
آدمي ساخته‌ي افکار خويش است فردا همان خواهد شد که امروز مي‌انديشيده است.
? مترلينگ

پيوندها، روزانه ها و ...

روزانه ها
آرشيو پيوندهاي روزانه
پيوندها

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مشاهیر ایران و آدرس mashahir-ir.loxblog.irلینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

 

 

با تشکر از همکاری شما

x.vote





امکانات سايت

مشاهیر ایران

مطالب سايت

img img img


خلاصه : غلامرضا تختي در سال 1309 در تهران به دنيا آمد. تختي پهلوان و قهرمان كشتي ايران و جهان و اولين كشتي گير ايراني است كه موفق شد در سه وزن مختلف صاحب مدالهاي جهاني و المپيك گردد. تختي با روحيه پهلواني خود و با مساعدت به زلزله زدگان بوئين زهرا جايگاه خاصي در ميان اقشار مختلف مردم ايران يافت. او در سال 1346 دار فاني را وداع گفت مقبره ايشان در ابن بابويه تهران مي باشد.
گروه : مشاهير ورزش كشور
رشته : كشتي
گرايش : كشتي آزاد
والدين و انساب : نام مادر غلامرضا تختي، صغري بود و نام پدرش، رجب خان بود. رجب خان با پولي كه از ماترك پدرش به دست آورده بود، در محل سابق انبار راه آهن زميني خريده و يك يخچال طبيعي احداث كرده بود و از همين راه مخارج زندگي خانواده پرجمعيت خود را تامين مي كرد .
خاطرات کودکي : نخستين واقعه اي كه در كودكي غلامرضا تختي روي داد و ضربه اي بزرگ و فراموش نشدني بر روح او وارد كرد ، آن بود كه مرحوم پدرش براي تامين خانواده ناچار شد خانه مسكوني خود را گرو بگذارد. به همين دليل مشكلات خانوادگي فقط 9 سال در دبستان و دبيرستان درس خواند .
اوضاع اجتماعي و شرايط زندگي : غلامرضا تختي درسال 1309 در خانواده اي متوسط در محله خاني آباد تهران به دنيا آمد .حاج قلي، پدر بزرگ غلامرضا تختي بود كه فروشنده خوار و بار و بنشن بود. از قول رجب خان تعريف مي كنند كه حاج قلي در دكانش بر روي تخت بلندي مي نشست و به همين سبب در ميان اهالي خاني آباد به حاج قلي تختي شهرت يافته بود. همين نام بعدها به خانواده هاي رجب خان منتقل شد و به نام خانوادگي تبديل شد. غلامرضا آخرين فرزند خانواده بود و چون پدر ارادت خالصانه اي به امام هشتم داشت نام غلامرضا را برايش انتخاب كرد.
تحصيلات رسمي و حرفه اي : غلامرضا تختي تحصيلات ابتدايي خود را در دبستان حكيم نظامي تهران آغاز كرد ولي به لحاظ مشكلات خانوادگي فقط ۹ سال در دبستان و دبيرستان منوچهري خاني آباد درس خواند. در سال 1324 ترك تحصيل كرد و همان سال به آموختن نجاري نزد استاد ابراهيم نجار پرداخت. وي به سال 1327 به خدمت سربازي رفت و در سربازخانه تمرين هاي جدي كشتي را آغاز كرد و در سال 1328 در اولين مسابقه بزرگ ورزشي شركت كرد كه در همان اولين دوره ضربه فني گشت. وي به طور جدي در سال ۱۳۲۹ به سبب علاقه به كشتي و ورزش باستاني به باشگاه پولاد رفت. در سال 1330 همراه تيم ايران در وزن ششم به هلسينكي رفت و در بين 6 كشتي گير مقام دوم را كسب نمود.
همسر و فرزندان : غلامرضا تختي در آبان ماه 1345 زندگي مشترك خود را با شهلا توكلي آغاز كرد. حاصل اين ازدواج در سال 1346 فرزند پسري بود كه نام بابك بر او گذاشتند.
وقايع ميانسالي : غلامرضا تختي در سال 1337 پدر خود را از دست داد و اين غم بزرگي در زندگي او بود. از ديگر خاطرات او مي توان به سال 1340 اشاره كرد و حضور وي در جشن كوهنوردان در تالار فرهنگ تهران كه با استقبال مردمي كه به همراهش غلامرضا پهلوي مجلس را ترك نمود و اخطار ساواك به كشتي گيران اين بود كه نبايد با وي تمرين داشته باشند. همچنين ممانعت حكومتيان از ورود وي به ورزشگاه بود.
زمان و علت فوت : غلامرضا تختي در سال 1346 در 18 دي ماه بعلت نامعلومي ديده از جهان فرو بست. وي در ابن بابويه شهر ري دفن گرديد.
مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : غلامرضا تختي در سال بيست و پنجم مهر ماه 1327 به استخدام در اداره راه آهن دولتي در آمد. وي براي ادامه كار خود درسال 1329 به مسجد سليمان عزيمت نمود و در شعبه شركت نفت آنجا اشتغال يافت.او در سال 1330 تا 1345به عضويت در تيم ملي كشتي ايران در آمد و در دوره هاي مختلف مسابقات كشتي مدالهاي قابل توجهي براي ايران به ارمغان آورد . در سال 1340 سفري به آلمان جهت شركت در كنفرانس راه آهن هاي جهان به عنوان عضو هيات رئيسه شوراي ورزش راه آهن ايران داشت.در سال 1341 با كشتي وداع كرد و به پيشنهاد شهرداري تهران جهت همكاري او با اين نهاد امتناع نمود و ادامه همكاري خود را با مشاورت عالي فدراسيون كشتي داشت. با توجه بسيار مردم در سال 41 و انتخاب وي به عنوان عضو شوراي مركزي با كسب يكصد راي ادامه همكاري خود را با كنگره جبهه ملي ايران اظهار داشت. همين امر باعث گرديد كه با قطع حقوق ماهيانه سازمان برنامه و فدراسيون كشتي مواجه گردد در ضمن او ممنوع الخروج از ايران شد و از سفرهاي وي به آلمان هم ممانعت گرديد. 
تختي در سال 1343 با پاسخ به پيام هاي مردمي دعوت فدراسيون كشتي را مبني بر بازگشت وي به صحنه وزرش اعلام داشت و با شركت در مسابقه المپيك توكيو ادامه همكاري خود را بيان نمود.
مراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : غلامرضا تختي در سال 1330 به جانبداري و حمايت علني از نهضت ملي ايران برخاست و با تشكيل كميته ورزشكاران در منزل خود اين حمايت را به ثبت رساند.
ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : غلامرضا تختي در سال 1338 به دعوت دانشجويان ايراني مقيم سفري به كشور آلمان و انگلستان و همچنين درسال 1340 سفري به شوروي به همراه تيم ملي كشتي ايران داشت، او در همان سال با ساير كشتي گيران تيم ملي اعتصاب نمودند، و امتناع آنان از شركت در مسابقه ها تا بر آورده شدن خواسته هاي چهار گانه شان برقرار بود. به طور رسمي همكاري خود را با گروه هاي ملي مذهبي درسال 1340 آغاز نمود. 
در سال 1341 در واقعه زلزله بوئين زهرا اطلاعيه دولت شاهنشاهي جهت كمك طلبيدن از مردم به منظور جمع آوري اعانات با بي اعتنايي ايشان روبه رو شد و با بي اعتمادي مردم نسبت به اين دولت هيچ گونه حركت مردمي صورت نگرفت تا اينكه تختي با نامه اي به روزنامه كيهان و به نمايندگي از طرف ورزشكاران و قهرمانان توانست اعانات مردمي چه نقدي و چه غير نقدي را جمع آوري كند . دولت خواستار اين بود كه كار توزيع اعانات را به آنها بسپارد وليكن تختي با كميته اي متشكل از مرحوم مهندس سيد كاظم حسيبي ( دايي تختي) ، حاج حسن قاسميه و آيت الله سيد ضياء الدين جوادي كار توزيع وجوه جمع آوري شده را انجام دادند.
آرا و گرايشهاي خاص : از خصايل غلامرضا تختي نپذيرفتن پيشنهادهاي كلان در موسسه تبليغاتي براي شركت در آگهي هاي بازرگاني همچنين حس انسان دوستي او در ميان همگان محترم به شمار مي آمد.
جوائز و نشانها : يك طلاي المپيك 1956
دو نقره المپيك 1952، 1960
دو طلاي جهان 1959،‌1961
دو نقره جهان 1951، 1962




منابع : 
    1http://www.mashaheer.net/archives/000075.html2http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=934&articleID=2704393حماسه جهان پهلوان تختي ، به كوشش محمد علي سفري با همكاري جمعي از پيشكسوتان كشتي، 13764زندگي و مرگ جهان پهلوان تختي در آينه اسناد، سيد عباس فاطمي ، 13775غلامرضا تختي ، با نوشته از بابك تختي ( پسرش)، درسال 13836مكاتبه با فدراسيون كشتي جمهوري اسلامي ايران - اسفند 1392


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





img

ابزار امتیاز دهی

چاپ این صفحه google-site-verification: google42e5965ed61420d4.html